Historia
Someron Urheiluautoilijat ry:n toiminta alkoi 18. elokuuta 1966. Tuolloin kokoontui Hotelli Somerhoviin 40 innokasta autourheilijaa perustamaan omaa autourheiluseuraa. Päätös Someron Urheiluautoilijoiden perustamisesta syntyi kokouksen puheenjohtaja Esko Rosenlundin johdolla yksimielisesti ja ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin Juhani Hossi. Muita ensimmäisen hallituksen jäseniä olivat Hongisto Heloisa sihteeri, Torkkola Heikki, Koljonen Martti, Laine Matti, Lähteenkorva Unto, Rosenlund Esko, Sälekari Pentti, Vuola Hannu.
Toiminta alkoi heti ja ensimmäiset järjestetyt kilpailut olivat autosuunnistuskilpailut, joka olikin 60-luvulla suosittu laji ja kilpailijoita jäsentenvälisissä koitoksissa saattoi olla jopa viitisenkymmentä paria. Virallisia kilpailuja järjestettiin pari kertaa vuodessa ja jäsentenvälisiä cup-kilpailuja oli useita vuodessa.
Someron Urheiluautoilijat tunnettiin kuitenkin parhaiten jääratakilpailuistaan. Heti tammikuun alussa ajettiin Someron Jäärata, joka keräsi aina alan parhaat rattitaiturit mukaan. Kansainvälisin osallistuja Someron jääradalla oli englantilainen Roger Clark, joka Suomen vierailullaan pistäytyi voittamaan kuuman erän Kirkkojärven jäällä.
Someron Jääradan paikkana oli aluksi Kirkkojärvi, mutta 70-luvulla kilpailu siirtyi Hirsjärvelle. Tuttu tilanne niin Kirkkojärvellä, kuin Hirsjärvelläkin oli jään mittaus. Olihan kilpailu heti tammikuun alussa ja Etelä-Suomen talvi antoi usein odottaa itseään. Kummasti pakkanen kuitenkin tuli ja kilpailu saatiin ajettua. Vuosina 1973 ja 1974 tuli jäärataan tauko. Ensimmäisellä kerralla petti jää ja toisella kerralla oli öljy lopussa ja Suomi eli säästöliekillä. Vuonna 1981 ajettiin Hirsjärvellä Suomen ensimmäinen rallicrossautojen jääratacup-osakilpailu.
1970-luvun lopulla kuului Satakunnasta kummia. Oli keksitty uusi autokilpailun muoto, jossa auton hinta ei saanut olla 500 markkaa suurempi. Säännöstä piti tehokkaasti huolen autojen myyntipakko kilpailun jälkeen. Uusi jokamiesluokka levisi nopeasti koko maahan ja Somerolla innostus oli alusta alkaen suuri. 1979 perustettiin Somerolle Dollar-team.
Jokamiesluokan kilpailutoiminta Somerolla alkoi Kirkkojärven jäällä 1979. Kesällä 1980 rakennettiin talkoilla oma jokamiesrata Pitkäjärvelle. Ensimmäinen Ässä-kilpailu jokamiesluokassa ajettiin Pitkäjärven radalla kesäkuussa 1980. Hiekkakuoppaan tehty rata oli hyvä, mutta valitettavasti soranotto pakotti jokamiehet pois Pitkäjärveltä jo parin vuoden kuluttua. Tämän jälkeen Ässä-kilpailuja ajettiin Teeriharjulla, jonka jälkeen siirryttiin Halikkoon Salaisten radalle, kunnes 1989 aloitettiin oman rata-alueen rakentaminen Keltiäisen kylään Somerniemelle. Ensimmäinen kilpailu omalla radalla ajettiin 1990 ja jo vuonna 1991 ajettiin ahkerasti: Ässä XI, Ämmä-Ässä, Liigan alkukilpailu ja huipennuksena JM-liigan Suomenmestaruuskilpailut. Ässä JM -kilpailuja on järjestetty vuosittain tähän päivään asti.
Somerolaisia menestyjiä ovat olleet mm. Hannu Valtaharju, Jari Takanen, Jouko Eräkorpi, Dollar-team, Pasi Piekkala, Seppo Piekkala, Olli Kaurala, Pekka Kujala, Päivi Frosterus, Jussi Halttunen, Jari Koivisto, Pertti Mattila, Arska-Team ja moni muu.
Merkittäviä tapahtumia Someron Urheiluautoilijoiden historiassa on muun muassa vuonna 1982 järjestetty rahankeräys Pekka Kujalan palaneen auton korjaustoimenpiteisiin, koska vakuutus ei korvannut mitään.
Naapuriseurojen kanssa on tehty hyvää yhteistyötä ja rataa on heille myös vuokrattu kilpailutoimintaan.
Vuonna 2004 ostettiin Someron moottoriurheiluradalle lisämaata pitkällisten neuvottelujen jälkeen. Tavoitteena suurempien kilpailujen järjestäminen, kuten vuonna 2008 seuralle järjestettäväksi myönnetty Nuorten ja Naisten JM-SM kilpailu.